Amedia satser på miljøvennlig distribusjon

/ Aktuelt, DM, Pakker

               

Derfor setter konsernet nå i gang et storstilt prøveprosjekt med elektriske distribusjonskjøretøyer.

I løpet av vinteren har Amedia Distribusjon brukt det norskproduserte el-kjøretøyet Paxster på sine ruter i Fredrikstad. 20 kjøretøyer ble 5. desember hentet på fabrikken i Sarpsborg og ble umiddelbart sendt ut på veiene i østfoldbyen. Vintertesten har godt meget bra, og nå satser Amedia Distribusjon på å ta i bruk kjøretøyet i langt større skala.

– Våre distributører kjører flere millioner kilometer i løpet av et år. Hvis vi greier å flytte mye av denne virksomheten over fra bensin- og dieselbiler til elektrisk drevet transport, som Paxster, vil det gi en flott miljøgevinst. Derfor har vi vært svært opptatt av å gjennomføre en grundig og god test i løpet av denne vinteren, sier Jens Aardalsbakke, prosjektleder i Amedia Distribusjon.

 

Norsk produsert

                 

Paxster er utviklet og blir produsert i Sarpsborg og leveres i både mindre og større modeller enn den som Amedia nå har testet. Produksjonen startet i 2013. I dag brukes Paxster-kjøretøyer av Posten Norge, av distribusjonsselskaper i flere europeiske land og på New Zealand.

– Vi har lagt vekt på å utvikle et kjøretøy som både er miljøvennlig og som fullt ut tilfredsstiller distribusjonsselskapenes krav til effektivitet, økonomi, ergonomi og leveringssikkerhet. Fra vår side er vi svært fornøyd med å få til en avtale med en så stor aktør som Amedia Distribusjon og deres samarbeidspartnere og ser fram til resultatet av testprosjektet gjennom vinteren, sier Thor Øivind Johansen, markedssjef i Paxster.

 

Videre satsing på miljøvennlige alternativer i Helthjem nettverket

Amedia Distribusjon leverer blant annet ut konsernets 75 lokalaviser, andre aviser og tidsskrifter, pakker og ferske frokostprodukter fra Morgenlevering.no. Sammen med medieselskapene Schibsted og Polaris står Amedia bak distribusjonsnettverket Helthjem.
Hver dag er 5.000 distributører i sving. De besøker hele 2,2 millioner norske husstander. Alle ansatte i Helt Hjem-nettverket bruker samme distribusjonsteknologi. Det sikrer enhetlig kvalitet gjennom gode rutiner og prosesser, og har gitt en leveringskvalitet på 99,7-99,9 prosent.

De andre aktørene i Helthjem-samarbeidet, Schibsted og Polaris, er nå også igang med å gjennomføre uttesting av Paxster-kjøretøyer blant sine medarbeidere.

Linker til presseoppslag:

Fredrikstad Blad

Sarpsborg Arbeiderblad

Tidens Krav

Fri Fagbevegelse