Nettbutikker avhengige av gode returordninger

/ Aktuelt

Enkle returordninger er avgjørende for om vi velger å kjøpe varer på nett eller om vi avbryter kjøpet.

Vi handler på nettet som aldri før, og med økt netthandel følger et behov for gode returordninger. Det er kanskje ikke så rart. Mens man i fysiske butikker kan kjenne om buksen sitter ok, eller se om skoene er for blanke, har man ikke slike muligheter på nett. Vårt første møte med varen er hjemme i vår egen stue – etter at vi har kjøpt og betalt den. Det hender vi angrer. Ganske så ofte ender vi opp med å sende den i retur.

 

Flere returer fra netthandel

En undersøkelse gjennomført av YouGov i 2018, viser at hele 11 prosent av de spurte nett-kundene har returnert én eller flere varer i løpet av den siste måneden. I snitt har 24 av 100 varer som er kjøpt på nett, blitt sendt tilbake til avsender.

 

«Alle» returnerer elektronikk, klær og sko

Ikke overraskende er det småelektronikk, som mobiltelefoner, pulsklokker, musikk-avspillere og kjøkken-apparater, som sammen med klær og sko topper retur-statistikken. Hele 9 av 10 kunder oppgir å ha returnert noe innen disse kategoriene.

 

Den beste returordningen på markedet

For nettbutikkene innebærer dette at de er nødt til å inngå partnerskap med distributører som kan møte kundenes behov for gode returordninger. AmediaDistribusjon har selv en ambisjon om å tilby den beste returordningen på markedet.

– Ja, returordningene våre er en viktig del av produktet vi tilbyr, sier salgssjef i Amedia Distribusjon, Kenneth Haaland.

 

Helt nødvendig å være gode på retur

-Det er helt nødvendig for oss å være gode på dette. Flere av de som benytter AmediaDistribusjon er kjente bedrifter og nettbutikker, som har behov for å levere raskt og trygt over hele landet, og som er avhengige av å gjøre det enkelt for kundene å returnere varene sine. Hvis ikke risikerer de å miste business, sier Haaland

 

Returordninger er viktig for kundene

Haaland viser til undersøkelser som sier at 60 prosent av oss sjekker butikkenes returordninger før vi handler på nett. Det viser seg at 20 prosent av netthandlere har avbrutt handelen på grunn av dårlige eller uklare returordninger. ‍

Henter retur-pakkene på døren

– Slikt skal Amedia Distribusjons kunder slippe å bekymre seg for, sier Haaland.

– Med vår Helthjem-tjeneste, trenger netthandel-kundene ikke en gang å forlate huset. De kan returnere pakker fra sin egen dørmatte eller postkasse.